Wat is verkoopstyling?

Verkoopstyling heeft als doel een te koop staande (of komende) woning zodanig te restylen, zodat deze aantrekkelijk wordt voor een zo breed mogelijk publiek teneinde de woning zo snel mogelijk te verkopen tegen een zo gunstig mogelijke prijs.

Een verkoopstyliste zorgt ervoor dat te koop staande woningen zodanig worden gerestyled dat deze voor een grotere doelgroep aantrekkelijk worden gemaakt. Zij doen dit door letterlijk de handen uit de mouwen te steken en een huis in korte tijd verkoopklaar te maken ofwel te restylen. Het ‘restylen’ van een huis heeft dus niets te maken met woontrends of met binnenhuisarchitectuur, maar puur met het herstructureren van de inrichting van een huis.

Waarom verkoopstyling?

Iedereen kent de term “er is geen tweede kans voor een eerste indruk”. En niets is zo belangrijk als deze 1e indruk. Waar men vroeger naar een makelaarskantoor ging om het aanbod te bekijken van wat er te koop stond, start de potentiële koper tegenwoordig zijn zoektocht op internet. De presentatie van de woning is dan van cruciaal belang en bepaalt voor een groot gedeelte of de kijker meer van de woning wil zien of toch een deurtje verder gaat.

Volgens een groot onderzoek, uitgevoerd door House of KIKI in het voorjaar van 2012 is gebleken dat woningen waarbij gemiddeld € 1500,- tot € 3000,- is geïnvesteerd in restyling, deze woning in 80% van de gevallen meer kijkers trekt. En meer kijkers betekent automatisch meer kans op een koper. Daarnaast is uit onderzoek ook gebleken dat verkoopstyling in de meeste gevallen meer effect heeft dan het verlagen van de vraagprijs.